torsdag 24 april 2014

Randig getingklänning färdigstickad!


Den här började jag på under sportlovet, det startade som en tröja (nedifrån, först ribbat resår och så randig "kropp" på rundsticka), men den var alldeles för stor för min dotter, och för liten för mig, så jag fick tänka om.




Jag kan inte riktigt förklara hur jag tog in på mitten, jag stickade samman var tredje maska vill jag minnas, och effekterna av små hål blev lite amatörmässiga, men ändå rätt snygga. Sedan ökade jag upp igen och fortsatte med räta på mage och sen avig som en kant i toppen.

Sen försökte jag pröva den på min dotter med orden "Titta, en dansklänning!".
Och nej, jag hade inte säkrat den innan, den satt fortfarande kvar i stickorna, som jag naivt nog trodde jag kunde hålla fast i. Det kunde jag inte.


...Efter det fick den ligga ett bra tag. Jag orkade liksom inte ta itu med det totala virrvarret av trådar och leta maskor som inte hoppat av.
Faktiskt var det så illa att jag fick klippa bort stora delar (en av nackdelarna med akrylgarn; de är inte så lätta att reda ut), och sen starta ompå nytt.
Så stickade jag ett par blåa hängslen i ribb (tre räta, två aviga) som jag sytt fast på ryggen i kors.


Jag har faktiskt inte prövat den på i färdigt skick, men det beror inte på att jag inte vågar, för jag har lärt mig min läxa och köpt såna där megastora säkerhetsnålar man kan sätta fast maskorna i, det berodde på att min dotter inte ville. Men OM hon ändrar sig så har hon iallafall en ny klänning hon kan ha på sig ute i vårkylan och leka sönder så mycket hon vill!

En fördel med att köpa billigt akrylgarn är att hela klänningen kostat mindre än 40 kronor att göra och det ser jag som en stor fördel, för då kan jag öva mig fram och bli gradvis bättre utan att det kostar skjortan. Och om M leker sönder kläderna så är det ju ännu bättre, då blir de ju använda innan hon växer ur dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar