måndag 21 april 2014

En passande vårhatt

Nu rasar våren in, komplett med pollenallergier och vårförkylningar. De fina dagarna samsas med ösregn på väg till skolan och en dotter som älskar vattenpölar. Underbart. Bara ett problem, trots månader att ta mig i kragen och sticka en, så jag fortfarande ingen fin hatt att hålla mina stackars öron varma med.

Jag har hittat en favorit i boken Litarary Knits av Nikol Lohr (ja, det är den på framsidan), en bok jag  rekommenderar för fantastisk inpsiration för osss nybörjare och supersmarta tips för de mer rutinerade.

Copyright Nikol Lohr 2012 Hon finns på facebook!




Tyvärr kräver den en del tekniker jag ännu inte behärskar. Så jag kollade runt på Ravelry och fann åtskilliga fina gratismönster som jag sedan prövade mig fram till jag knåpat ihop det här:


Oh, så fin. Alldeles grön och gul och med en liten hemmagjord knapp i kanten! Finns bara ett LIIIIITET problem med den...
Den passar inte mig.
Tror faktiskt inte ens den passar min dotter.


Men den passar hennes baby,


Och jag tror faktiskt att hon har en matchande grön stickad dress, som Majas Faster stickat till henne..


Men skam den som ger sig. Nu vet jag ju hur man kan göra det, så nu är det bara att sätta igång att öka storleken en aning.



Återkommer med uppdatering så fort jag lyckats hitta den rätta omkretsen :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar