söndag 2 februari 2014

Skämt bort mig på hantverksmässa

Det är aldrig så uppenbart att stickning är en lyx som när man går på en mässa. Rader upp och rader ner med fantastiska garner och otroliga stickade modeller. Och böcker, låt oss inte tala om dessa rader av inspirerande böcker. Det är lite som man lyfter in i en drömvärld där allt är möjligt, bara man lägger de där ynkliga 120 spännen på ett par nya stickpinnar, eller stickemagasin eller varför inte ett paket där allt finns färdigt för ett par nya pulsvärmare.



Jag var på mässa i Rødovrehallen utanför Köpenhamn idag, flydde tillsammans med grannen ett  par timmar vardagens städning och ungar (och lika glada var de, min man och dotter formligen kvittrade vid min hemkomst). Inte världens största hall, och rätt lagom med folk (vi var där de sista timmarna på tredje och sista dagen) . Folk var entusiastiska, och iklädda sina finaste stickade tröjor. Jag fick komplimanger på min och fick röd i asniktet erkänna att det inte var jag som varken valt färgkombination eller stickat den, det är min mans faster, och det fantastiska mönstret är av Marianne  Isager. Efter det knäppte jag kappan om mig, trots risken för värmeslag. Omgiven av så mycket begåvade människor vill man inte helt erkänna vilken amatör man är...
 
Grannen blev fascinerad av alla broderier, och vi är rörande eniga om att det saknas kombinationsmönster av stickning/virkning och broderier. Inte för att det hindrar en att göra det själv förstås. Det är mest bara kunskap som fattas, för mig, och tid för henne. Men vi hittade massa spännande nyskapande projekt för oss: som lampstickning,


och förstås, Bollywooddansbyxorna. Hur har vi kunnat leva utan dem?


... I god mäss-stil stod vi förstås och skrattade lite över dem (grannen trodde det var en kjol, jag menade att den var för betydligt större storlekar än hennes) utan att se att skaparen, begåvade Kaae, satt precis bakom oss, förstås...

Jag ville verkligen köpa alla dessa fantastiska böcker som Krydret strik av Kaae, eller Lær at Strikke, elsk at strikke av Anna Wilkinson, men kom till slut fram till att min blog inte heter "jag köper en massa spännande böcker med mönster jag sedan aldrig stickar" utan, ja just det, sticka på en budget. Jag får helt enkelt låna böckerna på biblioteket istället.

Precis när vi börjat packa ihop för att gå hem hittade vi ett antikvariestånd (älskar antikvariestånd! Doften och överskådligheten. Nästan bättre än ett riktigt antikvariat... Måste vara minnen från alla år på Bokmässan i Göteborg) och jag fann ett stånd med gaeliska garn och helt underbara mönster:





Som den här fantastiska kjolen, eller blusen här under som finns i både xl och i barnstorlek (och som klänning för barn).
 
Sidan heter geilsk.dk och de har även en facebooksida. Och flera gratismönster på hemsidan, bland annat en "dna-undertröja" som vore perfekt present till Ms kommande kusin.

Så man kan lugnt säga att jag kom hem med nya stickedrömmar ( som en perfekt klänning till bästa vännen, tröja till mamma, den utlovade tröjan till mannen OCH en hatt) och därmed ny inspiration att ta mig i kragen för att lära mig vad som behövs för att kunna skapa såna här underbara drömmar.  Fortsättning följer!

1 kommentar:

  1. Sød blog du har, det er virkelig en god ide at lave en blog om at strikke på budget. Og tak for de rosende ord om mine ting. Vil i spænding følge med i dit strikkeliv på budget :-)

    SvaraRadera