söndag 10 augusti 2014

Rosa drömmar



Min dotter har inte ens fyllt tre och hon har redan fallit hårt för färgen rosa. Vi håller på med ett eget rum till henne och kampen mellan henne och hennes föräldrar går ungefär så här:

- Mitt rum ska vara lyse-rödt!
- Ja, du får gärna ha en massa rosa detaljer, men vi målar det i en neutral vit.
-Nej, ALLT ska vara rosa.
-Men det kommer ändå kännas som om allt är rosa, vi ska bara måla väggarna i vitt.
-NEJ! LYSERÖTT!

Till slut så tog hon (tillsammans med grannpojkarna) saken i egna händer och målade väggen själv med kritor. Så nu får vi se om vi kan få den vit ens om vi prövar.



Sommaren har varit lång och full med familjetid och en hel del stickprojekt som i först hand är riktat till den lilla rosafrälsta varelsen. Hon har börjat på börnehave,  det som förskola för stora barn heter i Danmark och de är mycket ute och hon kommer behöva kläder som passar för den blåsiga och regniga  danska vintern. Så, stickade tröjor, både tjocka och tunna, och om du frågar henne vad hon behöver:

-Kjole (Klänning på danska). För det är det som de store pigerne har. Så jag tänker tunika istället för väst, och antagligen i regnbågefärg, för det har hon också efterfrågat.

Har ni några tips om ett bra mönster så säg till, jag har inget hittat än!




Men vad det gäller stickad (tjock) tröja har jag hittat det jag letar efter. Det är en ny dansk bok som precis kommit ut, den heter "Strik til banditter" av Signe Strømgaard, och om ni klickar er in på  Wool Rocks hemsida så har hon en tävling där man kan vinna den!

Det är enkla modeller i starka färger, och jag förälskade mig i Fusentast, en rundstickad tröja i Peruvian Highland Wool (som finns i massa fantastiska färger) men som jag för säkerhet skull valde att pröva i... ja, just det. Rosa. Om den blir bra kommer nästa att bli i någon mer fantasifull färgkombi.
Fusentast av Signe Strømgaard
Foto från boken Strik til banditter" av Signe Strømgaard, se fler fina bilder på boken hemsida och hos Wool Rocks!


 Än så länge har jag inte kommit längre än halslinningen, men det är rätt stora stickor  (5) så jag tror att det ska hinna bli klart innan kylan kommer (opotlig optimist).


När det gäller klänningsprojketet så har jag hittat den här fantastiska vändbara klänningen från norska Pickles:


copyright: Pickles.no
  Den ligger som gratisversion i just storlek 3 år på hemsidan, och är en vändbar praktisk sak. Men den ska stickas i patent, och jag har valt ett annan garn än deras egna, eftersom jag redan falltit för det mjuka Miranda av CeWeC, ett garn som är 45% bomull, 23% Linne och 32% akryl, så jag har stickat och repat upp några gånger för att få rätt stickfasthet .



Även denna tar jag det säkra framför det osäkra och den blir rosa och lila, mycket flickigt...


Jag återkommer med mitt mest akuta projekt, en present till min svägerska som snart ska föda. Hon har redan en ettåring så hon ska få en poncho som kan hålla henne varm när hon ammar ute på lekplatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar